ـ قیمت فروش بنزین، نفت گاز، نفت سفید، نفت کوره و سایر فرآورده‎ های نفتی، گاز، برق و آب، همچنین نرخ خدمات فاضلاب، ارتباطات تلفن و مرسولات پستی در سال اول برنامه چهارم، قیمت ‎های پایان شهریور 1383 خواهد بود. برای سالهای بعدی برنامه چهارم، تغییر در قیمت کالاها و خدمات مزبور طی لوایحی که حداکثر تا اول شهریور هر سال تقدیم می‎ شود، پیشنهاد و به تصویب مجلس شورای اسلامی می ‎رسد.
پیشنهاد هر قیمتی می‎ باید همراه با توجیه اقتصادی، اجتماعی باشد.

تبصره 1

(الحاقی 22ˏ10ˏ1383)ـ سایر دریافتی‎ های مرتبط از جمله حق‎ اشتراک، حق انشعاب، دیماند، عوارض و .... مشمول این حکم می ‎باشند.

تبصره 2

(اصلاحی 22ˏ10ˏ1383)ـ دولت مکلف است تا پایان سال دوم برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ضمن اتخاذ تمهیدات لازم برای کاهش مصرف فرآورده‎ های نفتی و افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی، نیاز داخلی به‎ فرآورده‎ های نفتی را از محل تولیدات پالایشگاههای داخل کشور و یا فرآورده ‎های جایگزین تولید داخل، تأمین نماید. صنایع خودروسازی و سایر کارخانجات مرتبط مکلف به برنامه ‎ریزی جهت کاهش مصرف حاملهای انرژی و یا سازگار ساختن محصولات خود با فرآورده‎ های جایگزین، مانند گاز طبیعی فشرده در خودروها، می ‎باشند. دولت مکلف است ساز و کار لازم، برای حمایت از اجرای این تبصره را فراهم ساخته و در بودجه سال 1385 و بودجه‌ های سنواتی، مرحله بندی اجرای این تبصره را پیش بینی نماید.

تبصره 3

(الحاقی 22ˏ10ˏ1383)ـ دولت مکلف است تا پایان سال 1383 گزارش مربوط به اجرای وظیفه مندرج در ماده (5) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 17/ 1/ 1379 برای افزایش بهره‎ وری و کاهش هزینه ‎ها را تقدیم مجلس شورای اسلامی نماید.

تبصره 4

(الحاقی 22ˏ10ˏ1383)ـ به منظور کاهش مصارف غیرضرور و صرفه‎ جویی در مصرف برق و گاز، به ‎شرکت ‎های بـرق و گاز اجازه داده می ‎شود از مصرف‎ کنندگان غیرتولیدی با مصـارف بالاتر از الگوی مصرف، جریمه مقطوع دریافت و به درآمد عمومی در خزانه واریز نمایند. دولت سقف‎ های الگوی مصرف و میزان جریمه مذکور را هر سال ضمن تبصره‎ های لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد می‎ نماید.

تبصره 5

(الحاقی 22ˏ10ˏ1383)ـ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است از طریق شبکه ‎های سراسری و استانی خود نسبت به تنویر افکار عمومی در خصوص ضرورت اعمال مصرف بهینه در مصادیق ماده واحده اقدام و گزارش عملکرد خود را ماهانه به کمیسیونهای برنامه و بودجه و محاسبات و انرژی مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید.

تبصره 6

(الحاقی 22ˏ10ˏ1383)ـ آئین‎ نامه اجرائی این ماده واحده توسط سازمان مدیریت و برنامه‎ ریزی کشور با همکاری دستگاههای اجرائی ذی‎ ربط تهیه و حداکثر ظرف دو ماه از زمان ابلاغ به ‎تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

تبصره 7

(الحاقی 22ˏ10ˏ1383)ـ احکام مغایر با این ماده واحده در مواد آتی این قانون لغو می‎ گردد.