- سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کشور مکلف است با همکاری سایر دستگاههای‌ اجرائی ذیربط، به منظور بهره ‌گیری از قابلیتها و مزیتهای سرزمین در راستای ارتقاء نقش و ‌جایگاه بین‌ المللی کشور و تعامل مؤثر در اقتصاد بین ‌المللی، راهبردها و اولویتهای آمایشی ‌ذیل را در قالب برنامه‌ های اجرایی از ابتدای برنامه چهارم، به مرحله اجرا درآورد:

بند ‌الف

الف - بهره‌ گیری مناسب از موقعیت و توانمندیهای عرصه ‌های مختلف سرزمین، ‌برای توسعه علم و فناوری و تعامل فعال با اقتصاد جهانی، از طرق مختلف از جمله تعیین ‌مراکز و پارکهای فناوری علمی، تحقیقاتی، تخصصی و همچنین تعیین نقش و عملکرد‌ مناطق آزاد و ویژه اقتصادی.

بند ب

ب - استفاده مناسب از قابلیت و توان کلان شهرها، در جهت تقویت نقش فراملی و ‌ارتقاء جایگاه بین‌ المللی کشور، از طریق تقویت مدیریت توسعه، برنامه ‌ریزی و اجرا در این ‌شهرها، تعیین حوزه عملکرد فراملی و بین ‌المللی هر یک و انتقال همزمان وظایف ملی و ‌منطقه ‌ای آنها به سایر شهرها.

بند ج

ج – بهره ‌گیری مناسب از قابلیتهای ترانزیتی کشور، از طریق اولویت ‌بندی محورهای‌ خاص در دالانهای ارتباطی شرقی - غربی و شمالی - جنوبی کشور و تدوین برنامه توسعه ‌مبادی، شبکه ‌ها و نقاط خاص واقع بر این محورها.

بند ‌د

د - آماده ‌سازی عرصه‌ های مختلف سرزمین، برای پذیرش فعالیتهای جدید و ایجاد ‌فرصتهای شغلی متناسب با قابلیت هر منطقه، از طریق تکمیل، توسعه و تجهیز شبکه ‌های ‌زیربنائی.

بند ‌هـ

هـ - بهره‌ گیری از آثار انتشاری سرمایه ‌گذاریهای ملی و فراملی در توسعه مناطق ‌پیرامونی (به ویژه دشتها و پیرامون سدها)، از طریق تهیه برنامه‌ های چندبخشی و گسترش ‌شیوه ‌های نوین معیشت و فعالیت و ساماندهی استقرار جمعیت و فعالیتها.

بند ‌و

و - بهره ‌گیری از منابع غنی نفت و گاز (به ویژه مناطق گازی پارس جنوبی)، در‌ توسعه فعالیتهای مرتبط و صنایع انرژی ‌بر و سازماندهی جدید استقرار جمعیت و فعالیتها‌ در حاشیه جنوبی کشور بر مبنای آن.

بند ‌ز

ز - توسعه مناطق مرزی با هدف تقویت همگرایی‌ های ملی و پیوند مناطق مرزی با ‌اقتصاد ملی و فراملی.

بند ح

ح - بهره‌ گیری از قابلیتهای محیطی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مناطق‌ روستایی کشور، از طریق توسعه منابع انسانی، تنوع ‌بخشی به فعالیتهای اقتصادی،‌ ساماندهی نظام ارائه خدمات سطح‌ بندی شده و اصلاح نظام برنامه‌ ریزی توسعه‌ روستائی، با تأکید بر افزایش هماهنگی و محلی نمودن فرآیند آن.