- دولت مکلف است به منظور استقرار عدالت و ثبات اجتماعی، کاهش نابرابریهای ‌اجتماعی و اقتصادی، کاهش فاصله دهکهای درآمدی و توزیع عادلانه درآمد در کشور و ‌نیز کاهش فقر و محرومیت و توانمندسازی فقرا، از طریق تخصیص کارآمد و هدفمند منابع‌ تأمین اجتماعی و یارانه ‌ای پرداختی، برنامه ‌های جامع فقرزدایی و عدالت اجتماعی را با‌ محورهای ذیل تهیه و به اجرا بگذارد و ظرف مدت شش ماه پس از تصویب این قانون، ‌نسبت به بازنگری مقررات و همچنین تهیه لوایح برای تحقق سیاستهای ذیل اقدام نماید:

بند ‌الف

الف - گسترش و تعمیق نظام جامع تأمین اجتماعی، در ابعاد جامعیت - فراگیری و ‌اثربخشی.

بند ب

ب - اعمال سیاستهای مالیاتی، با هدف باز توزیع عادلانه درآمدها.

بند ج

ج - تعیین خط فقر و تبیین برنامه‌ های توانمندسازی متناسب و ساماندهی نظام‌ خدمات حمایتهای اجتماعی، برای پوشش کامل جمعیت زیر خط فقر مطلق و نظام تأمین ‌اجتماعی، برای پوشش جمعیت بین خط فقر مطلق و خط فقر نسبی و پیگیری و ثبت ‌مستمر آثار برنامه ‌های اقتصادی و اجتماعی بر وضعیت خط فقر، جمعیت زیر خط فقر،‌همچنین میزان درآمد سه دهک پائین درآمدی و شکاف فقر و جبران آثار برنامه‌ های ‌اقتصادی، اجتماعی به سه دهک پائین درآمدی از طریق افزایش قدرت خرید آنان. دولت موظف است کلیه خانوارهای زیر خط فقر مطلق را حداکثر تا پایان سال دوم‌ برنامه به صورت کامل توسط دستگاهها و نهادهای متولی نظام تأمین اجتماعی شناسائی و‌ تحت پوشش قرار دهد.

بند ‌د

د - طراحی برنامه ‌های ویژه اشتغال، توانمندسازی جلب مشارکتهای اجتماعی‌ آموزش مهارتهای شغلی و مهارتهای زندگی، به ویژه برای جمعیتهای سه دهک پائین ‌درآمدی در کشور.

بند ‌هـ

هـ - ارتقاء مشارکت نهادهای غیردولتی و مؤسسات خیریه، در برنامه ‌های ‌فقرزدایی و شناسائی کودکان یتیم و خانواده‌ های زیر خط فقر، در کلیه مناطق کشور توسط‌ مدیریت‌ های منطقه ‌ای و اعمال حمایتهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای افراد‌ یاد شده توسط آنان و دستگاهها و نهادهای مسؤول در نظام تأمین اجتماعی.

بند و

و - امکان تأمین غذای سالم و کافی در راستای سبد مطلوب غذایی و تضمین‌ خدمات بهداشتی، درمانی و توانبخشی رایگان و تأمین مسکن ارزان قیمت، همچنین‌ حصول اطمینان از قرار گرفتن جمعیت کمتر از هجده سال تحت پوشش آموزش عمومی ‌رایگان برای خانوارهای واقع در سه دهک پائین درآمدی، از طریق جا به جائی و تخصیص ‌کارآمد منابع یارانه‌ ها.

بند ‌ز

ز - فراهم کردن حمایتهای حقوقی، مشاوره‌ های اجتماعی و مددکاری، برای دفاع‌ از حقوق فردی، خانوادگی و اجتماعی فقرا.

بند ح

ح - اتخاذ رویکرد توانمندسازی و مشارکت محلی، بر اساس الگوی نیازهای ‌اساسی توسعه و تشخیص نیاز توسط جوامع محلی برای ارائه خدمات اجتماعی، از طریق‌ نظام انگیزشی برای پروژه‌ های عمرانی کوچک، متناسب با ظرفیتهای محلی - از طریق ‌اعمال موارد فوق در سطوح محلی و با جلب مشارکتهای عمومی.

بند ط

ط - طراحی روشهای لازم برای افزایش بهره‌ وری و درآمد روستائیان و عشایر‌ایجاد فرصتهای اشتغال به ویژه در دوره ‌های زمانی خارج از فصول کاشت و برداشت با ‌رویکرد مشارکت روستائیان و عشایر، با حمایت از صندوق قرض ‌الحسنه توسعه اشتغال‌ روستائی و صندوق اشتغال نیازمندان.