- دولت مکلف است به منظور پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی، نسبت به تهیه‌ طرح جامع کنترل کاهش آسیبهای اجتماعی،‌ با تأکید بر پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر،‌ مشتمل بر محورهای ذیل اقدام نماید:

بند ‌الف

الف - ارتقای سطح بهداشت روان، گسترش خدمات مددکاری اجتماعی، تقویت ‌بنیان خانواده و توانمندسازی افراد و گروههای در معرض آسیب.

بند ب

ب - بسط و گسترش روحیه نشاط، شادابی، امیدواری، اعتماد اجتماعی، تعمیق‌ ارزشهای دینی و هنجارهای اجتماعی.

بند ج

ج - شناسایی نقاط آسیب ‌خیز و بحران ‌زای اجتماعی در بافت شهری و حاشیه‌ شهرها و تمرکز بخشیدن حمایتهای اجتماعی، خدمات بهداشتی -درمانی، مددکاری، ‌مشاوره اجتماعی و حقوقی و برنامه‌ های اشتغال حمایت ‌شده، با اعمال راهبرد همکاری ‌بین بخشی و سامانه مدیریت آسیبهای اجتماعی در مناطق یاد شده.

بند ‌د

د - پیشگیری اولیه از بروز آسیبهای اجتماعی از طریق: اصلاح برنامه‌ های درسی ‌دوره آموزش عمومی و پیش ‌بینی آموزشهای اجتماعی و ارتقای مهارتهای زندگی.

بند ‌هـ

هـ - خدمات ‌رسانی به موقع به افراد در معرض آسیبهای اجتماعی با مشارکت‌ سازمانهای غیردولتی.

بند ‌و

و - بازتوانی آسیب‌ دیدگان اجتماعی و فراهم نمودن زمینه بازگشت آنها به جامعه.

بند ‌ز

ز - تهیه طرح ملی مبارزه با مواد مخدر و روانگردان بر اساس محورهای ذیل:

جزء 1

1 - پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و قاچاق آن با استفاده از تمامی امکانات و ‌توانمندیهای ملی.

جزء 2

2 - در اولویت قرار دادن استراتژی کاهش آسیب و خطر، کاردرمانی، آموزش‌ مهارتهای زندگی سالم، روان‌ درمانی، درمان اجتماع‌ مدار معتادان و بهره‌ گیری از سایر ‌یافته‌ های علمی و تجارت جهانی در اقدامها و برنامه ریزیهای عملی.

جزء 3

3 - جلوگیری از تغییر الگوی مصرف مواد مخدر به داروهای شیمیائی و صنعتی.

جزء 4

4- جلوگیری از هرگونه تطهیر عواید ناشی از فعالیتهای مجرمانه مواد مخدر و ‌روانگردانها.

جزء 5

5 - به کار گرفتن تمام امکانات و توانمندیهای ملی برای مقابله با حمل و نقل و ‌ترانزیت مواد مخدر و همچنین عرضه و فروش آن در سراسر کشور.

جزء 6

6 - تقویت نقش مردم و سازمانهای غیردولتی در امر پیشگیری و مبارزه با اعتیاد.

بند ح

ح - تداوم اجرای طرح ساماندهی و توانبخشی بیماران روانی مزمن با پوشش ‌حداقل هفتاد و پنج درصد (75%) جمعیت هدف در پایان برنامه.

بند ط

ط - تداوم اجرای طرح ساماندهی و توانبخشی سالمندان با پوشش حداقل بیست‌ و پنج درصد (75%) جمعیت هدف.

بند ی

ی - تهیه و تدوین طرح جامع توانمندسازی زنان خودسرپرست و سرپرست ‌خانوار با همکاری سایر سازمانها و نهادهای ذیربط و تشکلهای غیردولتی و تصویب آن‌ در هیأت وزیران در شش ماهه نخست سال اول برنامه.

بند ک

ک - ساماندهی و توسعه مشارکتهای مردمی و خدمات داوطلبانه در عرصه‌ بهزیستی و برنامه ‌ریزی و اقدامات لازم برای حمایت از مؤسسات خیریه و غیردولتی با‌ رویکرد بهبود فعالیت.

بند ل

ل - افزایش مستمری ماهیانه خانواده‌ های نیازمند و بی‌ سرپرست و زنان سرپرست‌ خانواده تحت پوشش دستگاههای حمایتی بر مبنای چهل درصد (40%) حداقل حقوق و ‌دستمزد در سال اول برنامه.