- دولت موظف است به منظور اهتمام ملی در شناسائی، حفاظت، پژوهش، مرمت،‌احیاء، بهره ‌برداری و معرفی میراث فرهنگی کشور و ارتقاء توان گردشگری، تولید ثروت و‌ اشتغالزایی و مبادلات فرهنگی در کشور اقدامات زیر را در طول برنامه چهارم به انجام‌ برساند:

بند ‌الف

الف - تهیه و اجرای طرحهای مربوط به «حمایت از مالکین» متصرفین قانونی و‌ بهره ‌برداران آثار تاریخی - فرهنگی و املاک واقع در حریم آنها و «مدیریت، ساماندهی، ‌نظارت و حمایت از مالکین و دارندگان اموال فرهنگی - تاریخی منقول مجاز» تا پایان سال‌ اول برنامه چهارم.

بند ب

ب - ایجاد و توسعه موزه‌ های پژوهشی- تخصصی وابسته به دستگاههای اجرائی.

بند ج

ج - شناسائی و مستندسازی آثار تاریخی - فرهنگی در محدوده جغرافیائی اجرای ‌طرح، توسط دستگاه مجری با نظارت و تأیید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری.

بند ‌د

د - ایجاد و تجهیز پایگاههای میراث فرهنگی در آثار تاریخی مهم کشور و مضامین ‌اصلی مرتبط با موضوع میراث فرهنگی.

بند ‌هـ

هـ - شناسائی و حمایت از آثار فرهنگی تاریخی حوزه فرهنگی ایران موجود در ‌کشورهای همسایه و منطقه به عنوان میراث فرهنگی مشترک.

بند ‌و

و - به منظور جلب مشارکت بخش خصوصی و تعاونی، سازمان میراث فرهنگی و ‌گردشگری مجاز است نسبت به صدور مجوز تأمین و فعالیت موزه‌ های خصوصی و ‌تخصصی و مؤسسات مشاوره و کارشناسی مرتبط با موضوع فعالیتهای میراث فرهنگی، ‌کارگاههای مرمت آثار فرهنگی - تاریخی منقول و غیرمنقول، مؤسسات مدیریت موزه‌ ها و‌محوطه‌ های تاریخی - فرهنگی، مؤسسات کارشناسی اموال فرهنگی - تاریخی،‌ کارگاههای هنرهای سنتی و سایر مؤسسات خصوصی مرتبط با میراث فرهنگی اقدام‌ نماید، آئین ‌نامه اجرائی این بند به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ‌تصویب‌ هیات وزیران خواهد رسید.

بند ز

ز - به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اجازه داده می‌ شود به‌ منظور اعطای ‌مجوز کاربری و بهره ‌برداری مناسب از بناها و اماکن تاریخی قابل احیاء با استفاده از‌سرمایه‌ گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی، صندوق احیاء و بهره‌ برداری از بناها و ‌اماکن تاریخی - فرهنگی را ایجاد نماید. بناها و اماکن تاریخی قابل احیاء به‌ استثنای نفایس (املاک و اموال) ملی به تشخیص سازمان مذکور از شمول ماده (115) قانون محاسبات‌ عمومی کشور مصوب 1 /6 /1366 خارج است.
اساسنامة این صندوق به پیشنهاد سازمان فوق به تصویب هیأت وزیران خواهد‌ رسید.

بند ح

ح - ارتقاء جایگاه بخش غیردولتی و افزایش رقابت ‌پذیری در صنعت گردشگری ‌از طریق اصلاح قوانین و مقررات و ارائه تسهیلات لازم، تهیه ضوابط حمایتی، اداری، ‌بانکی برای مؤسسات بخش غیردولتی و نیز جذب سرمایه ‌گذاران و مشارکت مؤسسات‌ تخصصی داخلی و بین ‌المللی و بیمه برای گردشگران خارجی و ارائه آن به مجلس شورای ‌اسلامی جهت تصویب.

بند ط

ط - تکمیل نظام جامع آماری گردشگری با نظارت و هدایت مرکز آمار ایران.

بند ی

ی – به ‌منظور حفظ آثار و فرهنگ سنتی، قومی، ایلی، ملی و ایجاد جاذبه برای ‌توسعه صنعت گردشگری در کشور، دولت مکلف است نسبت به ایجاد مراکز حفظ آثار و ‌فرهنگ ایلی در شهرستانها و استانهای کشور از قبیل دهکده توریستی، مراکز و اطراق ‌های ‌تفرجگاهی ایلی، موزه و نمایشگاه اقدام نموده و با پیش ‌بینی اعتبارات و تسهیلات لازم در‌ قانون بودجه سالانه اقدام نماید. مشارکت بخش دولتی و خصوصی و واگذاری زمین ‌امکانات اعطاء تسهیلات به بخش خصوصی برای اجرای اینگونه پروژه ‌ها بلامانع است. آیین ‌نامه اجرایی این بند به‌ پیشنهاد مشترک وزارت جهاد کشاورزی (سازمان امور عشایر‌ایران) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر مناطق محروم کشور - ریاست جمهور ‌به‌ تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.