- دولت موظف است به‌ منظور تقویت بنیه دفاعی کشور و ارتقاء توان بازدارندگی‌ نیروهای مسلح و حفاظت از تمامیت ارضی و امنیت کشور و آمادگی در برابر تهدیدات و ‌حفاظت از منافع ملی، انقلاب اسلامی ایران و منابع حیاتی کشور و هوشمندسازی‌ سیستمهای دفاعی، اقدامهای ذیل را در صورت تصویب فرماندهی کل نیروهای مسلح به‌عمل آورد:

بند 1

1 - تقویت مؤلفه‌ های بنیه دفاعی با تأکید بر مدرن‌ سازی و هوشمندسازی ‌تجهیزات، ارتقاء منابع انسانی و سیستمهای فرماندهی (C4I).

بند 2

2 - ارتقاء فناوریهای نوین و هوشمند و سیستمهای اطلاعاتی در به‌ کارگیری‌ سامانه ‌های دفاعی به ‌ویژه سامانه ‌های الکترونیکی، هوافضا، دریایی و پدافند هوایی.

بند 3

3 - بهینه‌ سازی و بهبود ساختارهای چابک و پاسخگو در دفاع ملی.

بند 4

4 - ارتقاء حضور و سهم نیروهای مردمی در استقرار امنیت و دفاع از کشور و ‌به‌ کارگیری متقابل و بهینه از امکانات و توان منابع انسانی.

بند 5

5 - نوسازی و بازسازی و بهبود صنایع دفاعی با نگرش به سامانه و فرآیندهای‌ صنعتی نوین.

بند 6

6 - ارتقاء ابتکار عمل و توان مقابله مؤثر در برابر تهدیدها و حفاظت از منافع ملی،‌ منابع حیاتی و انقلاب اسلامی ایران.

بند 7

7 - ارتقاء و افزایش سطح دانش و مهارت نیروهای مسلح، به صورت کمی و کیفی.

بند 8

8 - ارتقاء سطح آموزش، تحقیقات، فناوری در بخش دفاع و گسترش همکاریها با ‌مراکز علمی دانشگاهی داخلی و خارجی.

بند 9

9 - حضور و استقرار متناسب با تهدیدها در حوزه‌ های آبی کشور (خلیج فارس، ‌دریای عمان و دریای خزر).

بند 10

10 - ارتقاء منزلت اجتماعی و معیشت کارکنان نیروهای مسلح.

بند 11

11 - رعایت اصول پدافند غیرعامل در طراحی و اجرای طرحهای حساس و مهم و ‌یا در دست مطالعه و نیز تأسیسات زیربنائی و ساختمانهای حساس و شریانهای اصلی و‌ حیاتی کشور و آموزش عمومی مردم توسط دستگاههای اجرائی موضوع ماده (160) این ‌قانون، به منظور پیشگیری و کاهش مخاطرات ناشی از سوانح غیرطبیعی.
آئین ‌نامه‌ های اجرائی این ماده ظرف مدت دو ماه از تصویب این قانون، توسط‌ سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ستاد کل ‌نیروهای مسلح تهیه و به ‌تصویب هیأت وزیران خواهد رسید و در صورت تأیید فرماندهی ‌کل نیروهای مسلح به مرحله اجراء گذاشته خواهد شد.