- قوه قضائیه موظف است لوایح ذیل را تهیه و به تصویب مراجع ذی ‌صلاح برساند:

بند ‌الف

الف - لایحه «جرم ‌زدایی از قوانین کیفری» به منظور جلوگیری از آثار سوء ناشی از‌ جرم ‌انگاری در مورد تخلفات کم اهمیت، کاهش هزینه‌ های نظام عدالت کیفری و‌ جلوگیری از گسترش بی‌ رویه قلمرو حقوق جزا و تضییع حقوق و آزادیهای عمومی.

بند ب

ب - لایحه «جایگزینهای مجازات حبس» به منظور بهره‌ گیری از روشهای نوین ‌اصلاح و تربیت مجرمان در جامعه و همچنین ایجاد تناسب بیشتر میان جرم و مجازات و ‌شخصیت مجرم را تهیه و ارائه نماید.

بند ج

ج - لایحه «حمایت از حقوق شهود و متهمان».

بند د

د - لایحه «حمایت از بزه دیدگان اجتماعی».

بند ‌هـ

هـ - لایحه «حفظ و ارتقاء حقوق شهروندی و حمایت از حریم خصوصی افراد، در ‌راستای اجرای اصل بیستم (20) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران».

بند ‌و

و - لایحه «تعریف جرم سیاسی و تفکیک آن از سایر جرائم».

بند ز

ز - نسبت به موارد ذیل اقدام نماید:

جزء 1

1 - استقرار نظام قضائی سریع، دقیق، بالسویه در دسترس، ارزان، قابل پیش ‌بینی ‌قانونی، منصفانه و قاطع.

جزء 2

2 – پایه ‌گذاری و تضمین بنیادهای حقوق مالکیت خصوصی و معنوی، در قلمرو‌ قضائی.

جزء 3

3- رفع هرگونه تبعیض، قومی و گروهی، در قلمرو حقوقی و قضائی.

جزء 4

4 - تمهید ساز و کارهای لازم برای پیشگیری از وقوع جرم، بر اساس اصل یکصد و ‌پنجاه و ششم (156) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

جزء 5

5 - طراحی و استقرار نظام جامع اطلاعات (M.I.S)، عملیات و مدیریت قضائی ‌به ‌منظور سرعت بخشیدن به عملیات و مدیریت کارآمد، اصلاح فرآیندها و بهبود روشهای ‌انجام امور قضائی، تا پایان برنامه چهارم.

جزء 6

6 - فراهم نمودن زمینه تشکیل نهادهای داوری غیردولتی.

جزء 7

7 - به منظور اجرای اصل سی و پنجم (35) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ‌و نیز به ‌منظور تأمین و حفظ حقوق عامه و گسترش خدمات حقوقی هر یک از اصحاب ‌دعوی حق انتخاب، معرفی و حضور وکیل، در تمامی مراحل دادرسی اعم از تحقیقات، ‌رسیدگی و اجرای احکام قضائی را به‌ استثنای مواردی که موضوع جنبه محرمانه دارد و یا‌ حضور غیرمتهم به تشخیص قاضی موجب فساد می ‌شود، دارند.