- به منظور صدور سند مالکیت املاک واقع در بافت مسکونی روستاها، وزارت ‌راه و شهرسازی (بنیاد مسکن انقلاب اسلامی) موظف است به نمایندگی از طرف ‌روستائیان طی مدت برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری ‌اسلامی ایران برای کلیه روستاهای دارای شورای اسلامی و مراکز دهستانها نقشه تفکیکی ‌وضع موجود روستا را تهیه و به اداره ثبت اسناد و املاک ارسال نماید. نقشه‌ های تفکیکی‌ تهیه شده نیاز به تأیید سایر مراجع دولتی ندارد و ادارات ثبت اسناد و املاک بر اساس آن به‌ شرح زیر اقدام می ‌نمایند:

بند 1

1 - در صورتی که محدودة مورد عمل قبلاً تحدید حدود شده باشد. پس از کنترل‌ نقشه و تطبیق آن با محل با توجه به مدارک متصرفین صورتجلسه تفکیکی حاوی حدود ‌قطعات و مشخصات متصرفین توسط نماینده و نقشه ‌بردار ثبت تنظیم و به امضاء نماینده‌ بنیاد مسکن و شورای اسلامی روستا می ‌رسد تا بر اساس آن به نام متصرفینی که دارای‌ مدارک دال بر مالکیت می‌ باشند سند مالکیت صادر و تسلیم گردد.

بند 2

2 – در صورتی که متصرف نتواند مدارک دال بر مالکیت ارائه نماید، یا در مالکیت و ‌تصرف اشخاص اختلاف باشد. همچنین در صورتی که محدوده مورد عمل تحدید حدود‌ نشده باشد یا عرصه آن از املاک متعلق به دولت، سازمانها و مؤسسات و نهادهای عمومی ‌یا اوقاف باشد، موضوع در هیأتی مرکب از رئیس اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان و ‌رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و یکی از قضات دادگستری به انتخاب رئیس قوه‌ قضائیه مطرح و رأی مقتضی صادر می ‌گردد. هیأت می‌ تواند برای رسیدگی به موضوع از خبرگان ثبتی استفاده و یا با استفاده از ‌تحقیقات و شهادت شهود رأی خود را صادر نماید. رأی صادره توسط ثبت محل به طرفین ‌ابلاغ می ‌شود، در صورت عدم اعتراض ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ رأی، ادارات ثبت ‌اسناد و املاک و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حسب مورد مکلف به اجرای آن می‌ باشند. در صورت وصول اعتراض، معترض به دادگاه هدایت می ‌شود. رسیدگی به این اعتراضات ‌در دادگاه خارج از نوبت خواهد بود.

بند 3

3 - مشمولین این قانون از پرداخت کلیه هزینه‌ های ثبتی معاف می ‌باشند. نقل و ‌انتقالات بعد از صدور سند مالکیت شامل معافیت نخواهد بود.

بند 4

4 - نحوه تشکیل جلسات و اختیارات هیأتها و نحوه انتخاب کارشناسان و خبرگان ‌ثبتی و چگونگی تهیه نقشه تفکیکی و میزان مبالغ دریافتی و هزینه نمودن آنها مطابق ‌آئین ‌نامه ‌ای خواهد بود که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت راه و ‌شهرسازی (بنیاد مسکن انقلاب اسلامی) حداکثر ظرف دو ماه تهیه و به تصویب هیأت‌ وزیران می ‌رسد.

بند 5

5 - خانواده‌ های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی از ‌پرداخت هزینه عوارض و مالیات و هرگونه هزینه دیگر معاف می ‌باشند.