- به منظور ایجاد زمینه مناسب برای رشد و توسعه کشور، افزایش کارآیی و بهره‌ وری ‌دستگاههای اجرائی، تقویت امور حاکمیتی دولت و توسعه مشارکت مردم در امور کشور، ‌نحوه اجرای وظایف مذکور در ماده (135) این قانون به طریق ذیل پالایش و اصلاح ‌می ‌گردد:

بند ‌الف

الف - امور حاکمیتی دولت توسط دستگاههای دولتی و عنداللزوم با جلب‌ مشارکت مردم انجام می ‌گردد و دستگاههای اجرائی ذی ‌ربط در ابعاد منابع انسانی،‌ فناوری انجام کار، تجهیزات و تخصیص منابع، تقویت و توسعه کیفی خواهند یافت.

بند ب

ب - وظایف امور تصدیهای اجتماعی، فرهنگی و خدماتی دولت با رعایت اصول ‌بیست و نهم (29) و سی ‌ام (30) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با استفاده از ‌شیوه ‌های ذیل انجام می ‌گردد:

جزء 1

1 - اعمال حمایت ‌های لازم برای توسعه بخش غیردولتی مجری این وظایف.

جزء 2

2 - خرید خدمات از بخش غیردولتی.

جزء 3

3 - مشارکت با بخش غیردولتی از طریق اجاره و واگذاری امکانات و تجهیزات و ‌منابع فیزیکی.

جزء 4

4 - واگذاری مدیریت بخشی از واحدهای دولتی به بخش غیردولتی، در چارچوب ‌سیاستهای کلی برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ‌ایران.

جزء 5

5 - یجاد و اداره واحدهای دولتی با رویکرد هدفمند و نتیجه ‌گرا (مطابق ماده 144‌این قانون) با تأیید سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور در مناطقی که هیچ‌ کدام از ‌حالت‌ های فوق ‌الذکر امکان ‌پذیر نباشد.

بند ج

ج - وظایف زیربنائی دولت با مدیریت، حمایت و نظارت دستگاهها و شرکتهای ‌دولتی توسط بخش غیردولتی انجام خواهد شد.

بند د

د - وظایف مربوط به تصدی ‌های اقتصادی دولت با رعایت اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به بخش غیردولتی واگذار می‌ گردد. دولت در ‌این بخش نسبت به تنظیم مقررات برای جلوگیری از ایجاد انحصار، تضییع حقوق ‌تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، ایجاد فضای سالم رقابت، رشد توسعه و امنیت ‌سرمایه ‌گذاری و نظایر آن اقدام خواهد نمود. تعریف و تفصیل ضوابط و قلمرو و شرایط و‌ محدوده و تکالیف امور حاکمیتی و تصدی ‌گری، زیربنایی و موارد واگذاری دستگاههای ‌مختلف به نحو تفصیلی و همچنین اجرای کلیه موارد این ماده تا پایان سال 1383 در قالب‌ لایحه‌ ای توسط دولت تهیه و به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد.