-

بند الف

الف - به دولت اجازه داده می شود با تشخیص وزارت نیرو نسبت به واگذاری مالکیت تأسیسات آب و فاضلاب که قبل یا بعد از تشکیل شرکتهای آب و فاضلاب احداث گردیده، یا می گردد به شرکتهای مذکور اقدام کند.

بند ب

ب - کلیه وظایف حاکمیتی مربوط به وزارت نیرو که توسط شرکتهای آب و فاضلاب انجام میگردد از شرکتهای مذکور منفک و به وزارت نیرو انتقال می یابد.

بند ج

ج (اصلاحی 10ˏ04ˏ1382)- تعرفه‌ های آب بها، حق انشعاب و هزینه دفع فاضلاب با رعایت محدودیت‌ سقف نرخ کالا و خدمات مذکور در ماده (5) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی‌ و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با پیشنهاد وزارت نیرو و تصویب شورای اقتصاد تعیین‌ می‌ گردد.

بند د

د(الحاقی 06ˏ08ˏ1380)-به منظور کاهش مصرف آب، جلوگیری از بحران‌ های آتی و اجتناب از قطع آب مشترکین دارای مصرف منطبق با الگوی مصرف، به شرکتهای آب و‌ فاضلاب اجازه داده می‌ شود در ازاء مصارف مازاد بر الگوی مصرف مشترکین از شبکه‌ های آب شهری حداکثر تا معادل دو برابر قیمت‌ های مصوب به‌ ترتیبی که هیأت وزیران در آئین‌ نامه موضوع این قانون تعیین می‌ نماید جریمه وصول نماید.

تبصره 1

(الحاقی 06ˏ08ˏ1380)- الگوی مصرف و مصارف مازاد بر آن براساس عواملی مانند تعداد افراد خانوار، مناطق جغرافیائی، شرایط اقلیمی و محیطهای شهری توسط ‌دولت تعیین خواهد شد.

تبصره 2

(الحاقی 06ˏ08ˏ1380)- درآمد حاصل از دریافت جریمه‌ های موضوع این قانون با نظارت سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کشور صرف باز سازی شبکه‌ های فرسوده و‌ حمایت از مصرف‌ کنندگان زیر الگوی مصرف می‌ گردد.