‌ - هر گاه از رأی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در اموری که در صلاحیت دادگاه تجدید نظر مرکز استان است درخواست تجدید نظر شود‌دادگاه مزبور به ترتیب زیر عمل خواهد نمود.

بند 1

1 - اگر رأی دادگاه بصورت قرار باشد و قرار نقض شود پرونده را برای رسیدگی ماهوی به همان دادگاه ارجاع می ‌دهد و دادگاه مکلف به رسیدگی ‌ماهوی میباشد.

بند 2

2 - اگر رأی دادگاه بصورت حکم باشد و حکم مورد تأیید قرار گیرد بمنظور اجراء به دادگاه صادرکننده حکم اعاده میگردد و چنانچه حکم را‌ نقض نماید رأساً مبادرت به رسیدگی و انشاء رأی خواهد کرد. رأی صادره قطعی و لازم‌الاجراء خواهد بود.

تبصره

- چنانچه رئیس دادگاه تجدیدنظر ریاست شعبه اول دادگاههای عمومی را عهده ‌دار باشد ارجاع توسط دادگاه تجدیدنظر انجام میگیرد و در‌ غیراین صورت پرونده پس از نقض بمنظور ارجاع به نظر رئیس شعبه اول خواهد رسید.

بند 3

3 - در صورتیکه متهم بی ‌گناه شناخته شود حکم را نقض و متهم تبرئه خواهد شد هر چند محکوم‌علیه درخواست تجدید نظر نکرده باشد.

بند 4

4 - اگر حکم تجدیدنظر خواسته از نظر احتساب محکوم به یا خسارات یا تعیین مشخصات طرفین دعوی یا تعیین نوع و میزان مجازات و تطبیق‌ عمل با قانون و یا نقایصی نظیر آنها که متضمن اشتباهی باشد که به اساس حکم لطمه وارد نسازد دادگاه تجدیدنظر یا دیوانعالی کشور که در مقام ‌تجدیدنظر عمل می ‌کند اشتباه را رفع و رأی را تائید خواهد نمود.

تبصره 1

- در امور حقوقی شخصی مرجع تجدیدنظر فقط نسبت به آنچه مورد درخواست تجدیدنظر واقع شده است رسیدگی خواهد نمود و‌ نسبت به آن قسمت که مورد درخواست تجدیدنظر نمی ‌باشد حق رسیدگی و اظهارنظر ندارد.

تبصره 2

- در احکام کیفری مرجع تجدیدنظر نمی ‌تواند مجازات تعزیری مقرر در حکم بدوی را تشدید نماید.

بند 5

5 - هرگاه در تعیین مجازات سهواً به ماده دیگری استناد شده ولی از این اشتباه تغییری در مجازات حاصل نشده باشد مرجع تجدیدنظر حکم را ‌تائید و تذکر لازم به دادگاه داده خواهد شد.