- دولت مکلف است به منظور تعمیق ارزشها، باورها، فرهنگ معنویت و نیز حفظ‌ هویت اسلامی - ایرانی، اعتلای معرفت دینی و توسعه فرهنگ قرآنی، اقدام‌ های ذیل را‌ انجام دهد:

بند ‌الف

الف - بسط آگاهی‌ ها و فضائل اخلاقی در میان اقشار مختلف مردم و زمینه‌ سازی‌ اقدامهای لازم برای ایجاد فضای فرهنگی سالم و شرایط مناسب برای احیای فریضه امر‌ به ‌معروف و نهی از منکر و اهتمام به آن.

بند ب

ب - گسترش فعالیتهای رسانه ‌های ملی و ارتباط جمعی در جهت مقابله با تهاجم‌ فرهنگی، سالم ‌سازی فضای عمومی، اطلاع ‌رسانی صحیح و تحقق سیاستهای کلی برنامه‌ چهارم با فراهم آوردن زمینه‌ های مناسب انتشار گزارشهای عملکرد دستگاهها و افزایش ‌امکان دسترسی جامعه به آموزشهای عمومی، فنی - حرفه‌ ای، ترویجی و آموزشهای ‌عالی از طریق شبکه‌ های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

بند ج

ج - حمایت از پژوهشهای راهبردی و بنیادی در زمینه اعتلای معرفت دینی و‌ توسعه فعالیتهای قرآنی.

بند ‌د

د - تهیه طرح جامع ترویج و توسعه فرهنگ نماز.

بند ‌هـ

هـ - تهیه طرح جامع گسترش فضاهای مذهبی و مساجد توسط سازمانهای تبلیغات ‌اسلامی و اوقاف و امور خیریه با همکاری سازمان میراث فرهنگی تا پایان سال اول برنامه‌ چهارم.

بند ‌و

و - تداوم نهضت قرآن‌ آموزی.

بند ‌ز

ز - تقویت سهم کتابخوانی در حوزه دین در کشور، خصوصاً مناطق محروم و‌ طراحی کتابخانه حوزه دین در مساجد و سایر اماکن مذهبی.

بند ح

ح - تهیه طرح جامع، با رویکرد گسترش فرهنگ وقف و امور خیریه.

بند ط

ط - به‌ کارگیری شیوه‌ ها و راهکارها و ابزارهای نوین در عرصه تبلیغات دینی.

بند ی

ی - حمایت از برنامه‌ ریزی، نیازسنجی و ارائه آموزشهای ضروری به مبلغین دینی ‌در جهت بهبود کیفیت تبلیغات دینی.

بند ک

ک - استمرار اجرای طرح ترویج فرهنگ ایثار و شهادت.

بند ل

ل - ساماندهی تبلیغات رسانه ‌ای، بهبود محتوای کتب درسی، استقرار محیط و‌ ساختارهای حقوقی در جهت حفظ و ارتقاء هویت اسلامی - ایرانی، تقویت نهاد خانواده ‌بر اساس تعالیم میراث معنوی جامعه ایرانی.

بند م

م - تدوین و اجرای برنامه‌ های آموزشی، تبلیغی و ترویجی در کلیه سطوح ‌اجتماعی برای آموزش، گسترش و تعمیق فرهنگ کار و نظم اجتماعی، شناخت ارزش ‌زمان و رعایت آن در انجام کلیه فعالیتها.

بند ن

ن - تهیه طرح جامع مطالعه و اجرای همگرایی مذاهب، حداکثر تا پایان سال اول ‌برنامه چهارم برای تقویت همگرایی بیشتر میان فرقه‌ ها و مذاهب مختلف اسلامی در ‌کشور.

بند س

س - توسعه مشارکت‌ های مردمی در عرصه فرهنگ دینی، برنامه ‌ریزی و اقدامهای ‌لازم برای حمایت از هیأتهای مذهبی و تشکلهای دینی با رویکرد بهبود کیفیت فعالیتها و‌ پرهیز از خرافات و انحرافات.

بند ع

ع – حوزه ‌های علمیه از تمامی تسهیلات و معافیت ‌هائی که برای سایر مراکز ‌آموزشی و پژوهشی تعیین گردیده یا می ‌گردد، برخوردار خواهند بود.

بند ف

ف - به منظور ارتقاء پژوهش در خصوص بنیادهای نظری، دینی نظام و پاسخگوئی‌ به مسائل مستحدثه در جمهوری اسلامی ایران، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم‌ موظف است در برنامه چهارم ساماندهی مناسب را با استفاده از امکانات و ظرفیتهای ‌علمی حوزه دین پژوهشی به انجام رساند.