- به ‌منظور ایجاد سازوکارهای تأمین منابع مالی پایدار برای توسعه زیرساخت و ناوگان حمل و نقل کشور تشویق، حمایت و مشارکت در سرمایه‌ گذاری زیرساخت‌ ها، بیمه سرمایه ‌گذاری‌ ها در حوزه حمل‌ و نقل و مشارکت در ساخت، توسعه و نگهداری شبکه ‌ها و زیرساخت‌ ها، دولت می‌ تواند صندوق توسعه حمل و نقل را با سرمایه اولیه یکصد و نود هزار میلیارد (000 /000 /000 /000 /190) ریال از دارایی ‌های خود را که در اختیار وزارت راه و شهرسازی، سازمان ‌ها و شرکتهای تابعه و وابسته به آن قرار دارد، با استفاده از منابع پیش ‌بینی ‌شده در این ماده و نیروی انسانی موجود وزارت راه و شهرسازی و با شخصیت حقوقی مستقل دولتی وابسته به وزارت راه و شهرسازی تشکیل دهد. این صندوق، طبق اساسنامه خود و در چهارچوب مصوبات هیأت امنا متشکل از وزرای راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور توسط هیأت عامل، فعالیت می ‌کند.

بند 1

1 - شرایط و مقررات فعالیت، منابع، مصارف، انحلال، ارکان صندوق، وظایف و اختیارات هیأت امنا و هیأت عامل، به موجب اساسنامه آن صندوق است که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور، حداکثر ظرف مدت سه ‌ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران می ‌رسد.

بند 2

2 - در صورت انحلال صندوق، کلیه اموال و دارایی ‌های آن پس از کسر تعهدات و بدهیها، به دولت تعلق دارد.

بند 3

3 - فعالیت‌ های صندوق از هرگونه مالیات و عوارض معاف است.

بند 4

4 - منابع صندوق عبارتند از:

جزء الف

الف - سرمایه اولیه دولت از طریق سازوکار بودجه‌ های سنواتی تأمین می ‌شود.

جزء ب

ب - تمام یا بخشی از عوارض خودرو، جاده، سوخت که در قوانین درج گردیده است براساس اساسنامه مصوبه هیأت دولت

جزء پ

پ - درآمدهای حاصل از طرحهای دولتی که بهره ‌برداری و نگهداری آن به بخش غیردولتی واگذار می ‌شود.

جزء ت

ت - درآمدهای حاصل از پروژه‌ های مشارکتی که استهلاک اصل و فرع سرمایه ‌گذاری آن اتمام‌ یافته و به دولت منتقل شده است.

جزء ث

ث - درآمد حاصل از واگذاری املاک و اراضی مازاد وزارت راه و شهرسازی

بند 5

5 - انجام کلیه عملیات پولی صندوق صرفاً از طریق بانکهای دولتی و غیردولتی طرف قرارداد عاملیت با صندوق، صورت می‌ گیرد. صندوق موظف است منابع مالی خود را صرفاً در بانکهای طرف قرارداد، سپرده‌ گذاری نماید و اعطای تسهیلات و ارائه تضامین به متقاضیان متناسب با سپرده‌ گذاری صندوق نزد بانکهای عامل صورت می‌ پذیرد.