ـ وظایف کلی بنیاد:
ایفای نقش ستادی (شامل سیاستگذاری، هدایت کلی، هماهنگی، نظارت و حمایت) در حفظ آثار فرهنگی جهاد و دفاع مقدس و سپردن کارهای اجرایی به دستگاههای ذیعلاقه بر مبنای وظایف کلی ذیل:

بند الف

الف) تحقیق، شناسایی، جمع‌ آوری، نگهداری، تدوین آثار مکتوب و غیرمکتوب فرهنگی، تاریخی، هنری و علمی و انجام امور مربوط به حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس در حیطه هدایت کلی جنگ و قرارگاه خاتم‌ الانبیاء (ص).

بند ب

ب) انتخاب، تملک، حفظ و بهره‌ برداری از آثار فیزیکی اعم از ادوات جنگی، غنائم، اماکن، اراضی و مواضع و ثبت آثار ملی.

بند ج

ج) ثبت و تدوین مبانی فرهنگی و حماسی دفاع مقدس بمنظور انتقال آنها به نسلهای آینده و سایر ملل.

بند د

د) انتشار دایرة ‌المعارف دفاع مقدس، تاریخ جنگ تحمیلی، روزشمار جنگ، جغرافیای جنگ، برنامه ‌ریزی و هماهنگی برای اعزام کاروان‌ های راهیان نور، پیگیری ایجاد موزه، مراکز فرهنگی و یادمانهای دفاع مقدس، برپایی جشنواره‌ ها و یادواره ‌ها؛ بمنظور احیاء روحیه سلحشوری امت اسلام و بهره‌ برداری از برکات و تجربیات دفاع مقدس در آینده با همکاری و مشارکت نیروهای مسلح و سایر دستگاههای اجرایی ذیربط.

بند هـ

هـ) ایجاد هماهنگی در حفظ آثار دفاع مقدس و حراست از آنها با بهترین روش ‌های علمی و پیشگیری از پراکندگی و استهلاک.

بند و

و) تشکیل کمیته‌ های فنی و تخصصی حسب مورد با مشارکت نهادها و سازمان‌ های ذیربط در زمینه حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و تعیین کیفیت بهره‌ برداری از آن.

بند ز

ز) بهره‌ برداری مناسب از توانمندی کلیه سازمان ‌ها، نهادهای ایثارگری، نیروهای مسلح و مؤسسات فرهنگی در جهت نشر ارزشهای دفاع مقدس و انعکاس دستاوردهای آن در کلیه زمینه ‌ها.

بند ح

ح) بهره ‌برداری از دستاوردهای نهضت‌‌ های آزادی بخش، فرهنگ مقاومت و ادبیات پایداری سایر ملل برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و استقامت در برابر استکبار جهانی.

بند ط

ط) انجام پژوهشهای علمی ـ کاربردی در خصوص جمع ‌آوری و بهره‌ برداری بهینه از آثار و ارزشهای دفاع مقدس و ارائه طرح‌ های لازم به منظور حفاظت بهینه از آثار دفاع مقدس.

بند ی

ی) فراهم ساختن زمینه‌ های لازم جهت معرفی آثار و ارزشهای فرهنگی جهاد و دفاع مقدس از طریق رسانه ‌های صوتی، تصویری، مطبوعاتی و الکترونیکی و حمایت از برنامه‌ های فرهنگی، هنری مرتبط با ترویج فرهنگ مقاومت و ایثار، جهاد و شهادت و نشر ارزشهای دفاع مقدس، بخصوص در میان نسل جوان و پشتیبانی از پژوهش‌ های مرتبط با این موضوعات.