ـ وظایف رئیس بنیاد
رئیس بنیاد با پیشنهاد رئیس هیأت امنای بنیاد و اعلام نظر اعضای هیأت امناء و تصویب فرماندهی معظم کل قوا، برای مدت «پنج سال» منصوب می‌ شود و وظایف آن به ‌شرح زیر است:

بند الف

اعمال مدیریت در جهت تحقق مأموریت، اهداف و وظایف کلی تعیین شده در این اساسنامه از طریق دستگاههای اجرایی ذیربط و نظارت بر حسن اجرای آن.

بند ب

پیگیری تشکیل جلسات هیأت‌ امناء، تشکیل و هدایت شورای عالی هماهنگی بنیاد

بند ج

تهیه و تدوین اصلاحیه اساسنامه، تشکیلات، طرح ‌ها، آیین‌ نامه‌ های اساسی (شامل: اداری و استخدامی، مالی و معاملاتی و نظایر آن پس از هماهنگی با معاونت‌ های ذیربط در ستاد کل ن.م) و پیشنهاد به هیأت امناء.

بند د

اجرای فرامین و تدابیر مقام معظم فرماندهی کل قوا، دستورات ریاست ستاد کل نیروهای مسلح و مصوبات هیأت امناء

بند هـ

تهیه و تدوین برنامه‌ های بنیاد و برآورد بودجه مورد نیاز و ارائه به هیأت امناء

بند و

ایجاد ارتباط با مراکز و دستگاه‌ های ذیربط در داخل و بنا به دستور، در خارج از کشور و ایجاد هماهنگی ‌های لازم در این زمینه جهت بهبود اجرای برنامه‌ ها.

بند ز

تنظیم گزارشهای مستمر از فعالیت ‌های بنیاد، شورای عالی هماهنگی و دستگاههای اجرایی ذیربط و ارائه به فرماندهی معظم کل قوا، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سایر مراجع مربوطه.

بند ح

انجام امور مالی بنیاد بر اساس مصوبات و برابر روش ‌های جاری.

بند ط

برنامه ‌ریزی کلان و هدایت کلی امور مربوط به حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس.

بند ی

فراهم ساختن زمینه ‌های حمایت، پشتیبانی، همکاری و مشارکت بین دستگاههای اجرایی ذیربط.

بند ک

تشکیل ستاد هماهنگی در امور حرم شهدای گمنام، هفته دفاع مقدس، سوم خرداد، راهیان نور و سایر موارد مشابه و همچنین شوراها، کمیسیون‌ ها و کمیته‌ های فنی و تخصصی مورد نیاز، با مشارکت کارشناسان و نمایندگان دستگاه‌ های اجرایی ذیربط بمنظور بهبود اجرای مأموریت و وظایف محوله.

بند ل

تهیه و تدوین آئین‌ نامه‌ های نظارت بر تولید محصولات فرهنگی ـ هنری مرتبط با دفاع مقدس (شامل: فیلم و سمعی، بصری ـ کتاب و نشریات و نظایر آن) به منظور تطبیق با حقایق جنگ تحمیلی و جلوگیری از تحریف ارزشها و پیشنهاد به هیأت امناء جهت بررسی، تأئید و سیر مراحل تصویب و ابلاغ از طریق مبادی ذیربط.

بند م

تهیه و تدوین آئین نامه تملک اراضی، اماکن و آثار فیزیکی مربوط به دفاع مقدس و پیشنهاد به هیأت امناء جهت بررسی، تایید و سیر مراحل تصویب و ابلاغ از طریق مبادی ذیربط.