مقدمه

هیئت وزیران در جلسه مورخ 16/7/1365 بنا به پیشنهاد شماره 895/8/3893 مورخ 16/6/65 وزارت ارشاد اسلامی و تاییدیه‌های شماره 24/7926/1342 ‌مورخ 26/5/65 وزارت امور اقتصادی و دارائی و نامه شماره 696/62 مورخ 31/3/65 وزارت برنامه و بودجه به استناد بند «ج» تبصره 15 قانون بودجه سال 1365 آئیننامه نحوه مصرف اعتبار ردیف 114006 (‌سازمان تبلیغات اسلامی ـ کمک) را بشرح زیر تصویب نمودند:

عنوان

تصویبنامه راجع به نحوه مصرف اعتبار ردیف 114006 (سازمان تبلیغات اسلامی – کمک )
مصوب 1365,07,16

ـ اعتبار ردیف 114006 (‌سازمان تبلیغات اسلامی ـ کمک) قانون بودجه سال 1365 با رعایت قانون بودجه مذکور و قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتیکه ‌بموجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند مصوب 6/11/1364 و مفاد این آئیننامه و مقررات مورد عمل ‌سازمان براساس موافقتنامه متبادله با وزارت برنامه و بودجه قابل مصرف بوده و صرفاً از شمول قانون محاسبات عمومی مستثنی میباشد.

ـ در این آئین‌نامه منظور از سازمان همان سازمان تبلیغات اسلامی است.

ـ سازمان میتواند از محل این اعتبار جهت پرداخت هزینه‌های پرسنلی و اداری و سرمایه‌ای و سایر هزینه‌های مربوطه و نیز پرداخت کمک به کلیه نهادها‌و حوزه‌های علمیه و اماکن مذهبی و مؤسسات انتفاعی و غیر انتفاعی و اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از داخلی و یا خارجی که بمنظور نشر معارف و‌گسترش فرهنگ و تبلیغات اسلامی به وجود آمده یا خواهد آمد براساس ضوابط و مقررات مورد عمل سازمان بنحوی که ضمن اجرای وظایف سازمان در‌خارج از کشور از تداخل با وظایف وزارت ارشاد اسلامی احتراز گردد اقدام نماید.

- وجوه لازم برای انجام هزینه‌های موضوع این آئیننامه بتدریج و نیز بر حسب نیاز در حدود اعتبار تخصیص یافته از محل اعتبار ردیف 114006 قانون‌بودجه سال 1365 براساس دستور سرپرست سازمان یا مقامات مجاز از طرف ایشان و درخواست وجه مدیر امور مالی سازمان که باید قبلا به وزارت امور‌اقتصادی و دارائی معرفی شده باشد توسط خزانه بحساب بانکی سازمان که از طریق خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح شده و یا میشود ‌واریز خواهد شد.
‌برداشت از حساب مذکور با امضای مشترک سرپرست سازمان یا مقام مجاز از طرف ایشان و مدیر امور مالی سازمان مجاز میباشد.

ـ سازمان میتواند برای پرداخت هزینه‌های خود بتعداد مورد نیاز حساب‌های بانکی در داخل یا خارج از کشور در هر یک از شعب بانک‌ها افتتاح نماید.
‌تشخیص افتتاح حساب و مسدود نمودن آنها در شعب مورد نظر و معرفی امضاهای مجاز بعهده سرپرست سازمان و یا مقام مجاز از طرف ایشان و در سایر‌واحدها و مناطق بعهده سرپرستان واحدهای تابعه و تأیید سرپرست سازمان در مرکز خواهد بود. و برداشت از حساب‌های بانکی فوق حداقل با دو امضاء ‌مجاز که یکی از آنها مسئول امور مالی واحد مربوطه خواهد بود مجاز است.

ـ مسئولیت تشخیص و تعهد و تسجیل و صدور حواله بعهده سرپرست سازمان یا مقامات مجاز از طرف ایشان میباشد.

ـ مدیر امور مالی سازمان با حکم سرپرست سازمان منصوب میشود و مسئولیت درخواست وجه و پرداخت وجه و هزینه‌ها و نگهداری حسابها و حفظ اسناد و‌مدارک مالی و نقدینه‌ها و اوراق بهادار و نگهداری حساب اموال سازمان را بعهده دارد.

تبصره

ـ مسئولین امور مالی دفاتر سازمان در استانها و شهرستان‌ها با معرفی سرپرست دفاتر مربوط و تأیید مدیر امور مالی سازمان با حکم سرپرست سازمان یا‌مقام مجاز از طرف ایشان منصوب میشوند و عهده‌دار مسئولیتهای مندرج در این ماده در مورد ابوابجمعی خود میباشند.

ـ برای پرداخت هزینه‌های سازمان در استان‌ها مدیر امور مالی سازمان موظف است به تشخیص سرپرست سازمان یا مقامات مجاز از طرف ایشان‌تنخواه‌گردان مناسبی حداکثر برابر اعتبار سهمی یکماهه استان را حسب مورد بحساب بانکی سازمان در مرکز استان ذیربط واریز نماید. پرداختهای بعدی در‌قبال اسناد هزینه‌های انجام شده مجاز خواهد بود.

تبصره

ـ سهم اعتباری هر یک از دفاتر سازمان در استان‌ها و شهرستانها از محل اعتبار موضوع این آئین‌نامه توسط سرپرست سازمان تعیین و ابلاغ خواهد شد.

ـ مسئولین امور مالی سازمان در دفاتر مراکز موظفند برای انجام هزینه‌های دفاتر شهرستانهای تابعه خود به تشخیص سرپرست دفتر استان مربوط ‌تنخواه‌گردان مناسبی حداکثر برابر اعتبار سهمی یکماهه دفتر شهرستان مربوط را از محل تنخواه‌گردان موضوع ماده 8 بحساب بانکی دفتر شهرستان مربوط‌واریز نماید پرداختهای بعدی در قبال اسناد هزینه‌های انجام شده مجاز خواهد بود.

ـ کلیه اسناد هزینه‌های انجام شده در داخل و خارج از کشور از محل اعتبار موضوع این آئین‌نامه باید متضمن مراتب و مدارک مندرج در بند «‌و» قانون‌نحوه هزینه کردن اعتباراتیکه بموجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند مصوب 6/11/1364 باشد.

ـ مسئولین امور مالی دفاتر سازمان در شهرستان‌ها موظفند اسناد هزینه‌های انجام شده هر ماه را پس از امضای خود و سرپرست دفتر شهرستان همراه با‌اصل مدارک نماینده اسناد مربوطه جهت واریز تنخواه ‌گردان حداکثر تا پایان ماه بعد به دفتر سازمان در استان مربوط ارسال دارند.

ـ مدیر امور مالی سازمان موظف است اسناد هزینه‌های انجام شده در مرکز و نماینده اسناد واصله از مراکز استان را رسیدگی و پس از امضای خود و‌سرپرست سازمان یا مقامات مجاز از طرف ایشان را با رعایت مفاد بند «‌و» ماده واحده قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتیکه بموجب قانون از رعایت قانون‌محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند مصوب 6/11/64 بهزینه قطعی منظور و حسابهای کل دریافت و پرداختهای ماهانه‌سازمان را تهیه و تنظیم نماید.

ـ نصاب و نحوه انجام معاملات و نیز میزان پیش‌پرداخت و تنخواه‌گردان و سپرده حسن انجام کار همچنین نوع و میزان تضمینی که میبایست در قبال‌پیش‌پرداخت و یا حسن انجام کار اخذ گردد تابع ضوابط و مراتب مندرج در بندهای (‌د) و (‌ه‍) قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتیکه بموجب قانون از رعایت‌قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند مصوب 6/11/1364 میباشد.

ـ کلیه اموال یا تأسیساتیکه از محل اعتبار موضوع این آئیننامه خریداری و یا ایجاد شده یا میشود اموال دولتی محسوب میگردد.
باستثنای اموال یا‌تأسیساتیکه موضوع کمک این آئین‌نامه قرار میگیرند.

ـ سازمان مکلف است از طریق حسابرسی داخلی و یا اعزام مأمور به واحدهای تابعه خود بر اجرای امور مالی سازمان مستمراً نظارت نماید.

تبصره

ـ صدور احکام مأموریت حسابرسان داخلی با امضای سرپرست سازمان یا امضای مقامات مجاز از طرف ایشان میباشد.

ـ در اجرای بند «ی» قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتیکه بموجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی‌هستند مصوب 6/11/1364 سازمان مکلف است هر چهار ماه یکبار فهرست هزینه‌ها و عملیات سازمان راه همراه با گزارش توجیهی جهت تقدیم به مجلس‌شورای اسلامی از طریق وزارت ارشاد اسلامی به نخست‌وزیری ارسال دارد.

ـ سازمان مکلف است حساب موضوع این آئیننامه را نگهداری و در مواعدی که از طرف دیوان محاسبات عمومی کشور تعیین و اعلام میشود به‌دیوان مزبور و وزارت امور اقتصادی و دارائی ارائه نماید.

ـ مانده استفاده نشده اعتبار این آئیننامه باید حداکثر تا پایان فروردین ماه سال 1366 بحساب خزانه واریز گردد.

ـ ایجاد هر نوع تعهد عملیاتی و پرسنلی از محل اعتبار موضوع این آئیننامه برای سال‌های بعد مجاز نخواهد بود.

امضاء

نخست‌وزیر –میرحسین موسوی