- دانشگاهها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فرهنگستان‏ ها و پارکهای علم و فناوری که دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه ‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر مراجع قانونی ذی ‌ربط می ‌باشند، بدون رعایت قوانین و مقررات عمومی حاکم بر دستگاههای دولتی به ‌ویژه قانون محاسبات عمومی کشور، قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون برگزاری مناقصات و اصلاحات و الحاقات بعدی آنها و فقط در چهارچوب مصوبات و آیین ‌نامه‌ های مالی، معاملاتی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی مصوب هیأت امنا که حسب مورد به تأیید وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در مورد فرهنگستان ‏ها به تأیید رئیس ‌جمهور و در مورد دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی وابسته به نیروهای مسلح به تأیید رئیس ستاد کل نیروهای مسلح می‌ رسد، عمل می‌ کنند.

تبصره 1 - اعتبارات اختصاص ‌یافته از منابع عمومی دولت به این مراکز و مؤسسات، کمک تلقی و بعد از پرداخت، به هزینه قطعی منظور می ‌شود و بر اساس بودجه تفصیلی مصوب هیأت امنا و با مسؤولیت آنها قابل هزینه است.

تبصره 2 - هرگونه استخدام جدید از محل منابع عمومی و توسعه تشکیلات اداری منوط به تأیید وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (حسب مورد) و سازمان اداری و استخدامی کشور است.

تبصره 3 - هیأت امنا براساس ماده (11) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) مصوب 4 /12 /1393 نمی ‌تواند علاوه بر آنچه که از محل منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی برای دانشگاهها و مراکز مزبور پادار می‌ شود تعهد جدیدی برای سال تصمیم‌ گیری و سالهای بعد مصوب کند.

تبصره ‌‌4 - صندوق ‌های رفاه دانشجویان مشمول این ماده و تبصره‌‌ های آن می‌ شوند.

تبصره‌‌ 5 - هرگونه اصلاح ساختار و مقررات مالی، اداری، معاملاتی، استخدامی و تشکیلاتی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی و همچنین فرهنگستان‌ های تخصصی فقط مشمول این ماده و تبصره‌‌ های آن است.

تبصره‌‌ 6 - دولت موظف است برای مشارکت انجمن‌ های علمی، نخبگان و دانشمندان کشور در همایش‌ ها و مجامع علمی و پژوهشی بین ‌المللی و برتر جهان و بهره‌ گیری از توانمندی ‌های دانشمندان و نخبگان ایران در جهان و فراهم کردن فرصتهای مطالعاتی مناسب در داخل و خارج کشور ساز و کار لازم را ایجاد نماید.

تبصره‌‌ 7 - به‌ منظور گسترش و ارتقای کیفیت و اثربخشی آموزش عالی و مهارت‌ آموزی، دولت موظف است نسبت به تحقق موارد زیر اقدام کند:

الحاقی 1

1 - اعضای هیأت علمی می ‌توانند با موافقت هیأت امنای همان دانشگاه نسبت به تشکیل مؤسسات و شرکتهای صد درصد (100 %) خصوصی دانش ‌بنیان اقدام و یا در این مؤسسات و شرکتها مشارکت کنند.
این مؤسسات و شرکتها برای انعقاد قرارداد پژوهشی مستقیم و یا غیرمستقیم با دستگاههای اجرائی، مشمول قانون منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی و اصلاحات بعدی آن نیستند.

الحاقی 2

2 - به دولت اجازه داده می‌ شود به‌ منظور حمایت از دانشجویان دانشگاههای دولتی، آزاد اسلامی، علمی - کاربردی و پیام ‌نور و دانشگاههای فنی و حرفه‌ ای و مؤسسات آموزش ‌عالی غیردولتی که دارای مجوز از وزارتخانه‌ های علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌ باشند، تسهیلات اعتباری در اختیار صندوق رفاه دانشجویان و یا سایر نهادهای ذی ‌ربط برای پرداخت وام بلندمدت قرض‌ الحسنه به دانشجویان قرار دهد.

الحاقی 3

3 - وزارتخانه‌ های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلفند با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مرکز آمار ایران، رشته ‌های تحصیلی خود را متناسب با بازار کار تعیین نمایند.

الحاقی 4

۴- دانشگاه پیام ‌نور مکلف است شصت‌ درصد (60 %) از درآمدهای حاصل از شهریه دانشجویان هر واحد را برای توسعه همان واحد و مابقی را برای توسعه و تجهیز واحدهای دانشگاهی در مناطق محروم اختصاص دهد.